Thursday, February 20, 2020

BBM3410Satu2020: CERITA SOSIAL 2 - BUKU WACANA PROF DR NORMALIZA ABD RAHIM


Cerita Sosial 2 : Saya yang Istimewa

Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan. Oleh itu, bapa Alim membawa pulang buah-buahan pada hari ahad yang lalu. Terdapat banyak buah-buahan tempatan yang dibawa balik oleh bapa Alim seperti buah durian, buah manggis, buah duku, dan banyak lagi. Bapa Imran membeli buah-buahan tersebut di pasar tani. Ibu Alim menyediakan bakul sampah supaya kulit dan sisa buah-buahan tidak bersepah. Alim ingin memberi Sulaiman sedikit buah-buahan yang telah dibeli oleh ayahnya. Alim ingat akan pesan ibu dan bapanya iaitu berkongsi barang atau makanan yang kita suka adlah satu perbuatan yang baik. Ibu Alim mengisi buah-buahan yang ingin diberikan kepada Sulaiman ke dalam plastik merah. Alim memberikan plastik merah yang berisi buah rambutan dan manggis itu kepada Sulaiman yang sedang menyiram pokok bunga. Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman lalu Sulaiman mengucapkan terima kasih kepada Alim. Setelah selesai makan, Alim membawa sampah kulit buah-buahan ke tong sampah besar di luar rumah dan terserempak dengan Mak Cik Timah iaitu ibu Sulaiman. Mak Cik Timah mengucapakan ucapan terima kasih kepada Alim. Ibu Alim pesan, Sulaiman, Mak Cik Timah, dan Pak Cik Yakub jiran yang baik. Mak Cik Timah gembira kerana Alim baik dengan Sulaiman. Mak Cik Timah juga mendoakan kesihatan dan kesejahteraan Alim sekeluarga.

Rujukan

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

KALENDAR 2021 Berikut merupakan kalendar untuk tahun 2021 yang telah saya hasilkan ketika kelas amali kursus Multimedia dalam Bahasa....